.

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

Friday, July 31, 2009

Adakah jaminan semua rakyat mendapat akses kepada makanan asasi ?



Bernas ditubuhkan pada tahun 1994 setelah Lembaga Padi dan Beras Negara dikorporatkan.Bernas disenaraikan di Bursa Malaysia pada 1997 .Namun, satu kerugian apabila syarikat yang mewakili kepentingan strategik negara seperti Bernas dibiarkan bergerak di atas landasan keuntungan kepada pemegang saham sebagai agenda utama.

Berikut senarai penguasaan ekuiti di dalam Bernas berdasarkan pengumuman urus niaga pemegang saham utama Bernas di Bursa Malaysia Isnin lalu :

Wang Tak Co.Ltd(Hong Kong) - 31.36% (147.51 juta saham )

Budaya Generasi (Malaysia)Sdn.Bhd - 30.79%

Lembaga Tabung Haji - 6.11%

Serba Etika Sdn Bhd - 6.02 %


Wang Tak Co.Ltd dilaporkan hanya memiliki pegangan saham sebanyak 3%-4% pada tahun 2003, membeli saham di pasaran terbuka secara berperingkat dan kini menjadi pemegang saham tunggal terbesar di dalam Bernas.

Sementara itu seperti di dalam laporan Berita Harian Felo Kanan Fakulti Ekonomi dan Pengurusan, Universiti Kebangsaan Malaysia yang juga bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur, Datuk Muhammad Salleh Majid berpendapat pemegang saham utama tempatan dalam Bernas seharusnya tidak menjual saham di pasaran terbuka. Adalah lebih baik ia dilaksanakan di luar pasaran, iaitu menerusi rundingan jual beli dengan pelabur tempatan.

Menurut Datuk Muhammad Salleh Majid lagi jika mana-mana pemegang saham tunggal syarikat itu meningkatkan pegangan melebihi 33%, maka ia boleh membuat tawaran am mandatori (MGO) untuk membeli keseluruhan pegangan dalam syarikat berkenaan.

Jika Bernas dimiliki oleh warga asing , adakah jaminan semua warga Malaysia mendapat akses kepada makanan asasi ?



No comments:

rujukan