.

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

Friday, January 30, 2009

S&P Turunkan Penarafan Kredit Titan


KUALA LUMPUR, 23 Jan (Bernama) -- Standard & Poor's Ratings Services (S&P) menurunkan penarafan kredit korporatnya ke atas Titan Chemicals Corp Bhd kepada "BB-" daripada "BB".

Penarafan itu kekal pada CreditWatch dengan implikasi negatif, katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Titan ialah pengeluar bersepadu olefina dan poliolefina dengan kemudahan pengeluaran di Malaysia dan Indonesia.

"Penurunan penarafan itu mencerminkan kelemahan selanjutnya Titan dalam prestasi operasi kepada lima peratus bagi tiga bulan hingga 30 Sept, 2008, apabila kelembapan ekonomi serantau mulai menjejaskan permintaan untuk mendapatkan petrokimia," kata penganalisis kredit S&P Andrew Wong.

S&P tidak mempunyai butiran terperinci mengenai kemudahan bank yang didapati Titan kini.

Kecairan Titan tidak mencukupi, setakat 30 Sept, 2008, wang tunai dan persamaan tunai Titan sebanyak RM87 juta dan RM166 juta dalam pelaburan jangka pendek tidak mencukupi untuk meliputi kematangan hutang jangka pendeknya sebanyak RM901 juta, di mana sebahagian yang besar merupakan kemudahan kredit modal kerja yang tidak diperuntukkan, katanya.

"Kami percaya bahawa kejatuhan yang lebih mendadak dan lebih berpanjangan bagi pasaran petrokimia mungkin menjejaskan keupayaan Titan untuk menggulung matang kemudahan modal kerjanya. Sebarang pembaharuan kemudahan ini berkemungkinan menghasilkan kos pembiayaan lebih tinggi dan syarat pinjaman lebih ketat," katanya.

No comments:

rujukan