.

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

Sunday, August 10, 2008

INFLASI : Fahami & Selamatkan diri anda

Kerja,kerja,kerja.Cari duit la.Hari ni beli barang RM1.Esok harga barang tu dah jadik RM1.50.Pelik la.Siapa yang suka-suka naik kan harga barang tu.Kalau tak naikkan harga tak boleh ke ? Kalau semua barang dalam dunia nie tak naik harga sampai bila-bila kan ke bagus.



Mustahil berlaku.Kenapa mustahil ? Sebabnya kita guna "kertas yang diberi nilai" ( wang Nota ).Apabila makin banyak "kertas" di dalam pasaran mengejar barangan atau perkhidmatan yang terhad,barangan atau perkhidmatan itu akan meningkat harganya.Inflasi jenis ini dipanggil Inflasi Tarikan Permintaan.


Kenaikan mendadak harga petrol dan diesel baru-baru ini meyebabkan Inflasi Tolakan Kos. Kenaikan kos pengeluaran disebabkan oleh kenaikan harga bagi faktor-faktor pengeluaran seperti kos pengangkutan, jika kos pengangkutan meningkat maka kos perkhidmatan atau barangan juga meningkat.Secara tidak langsung peniaga akan mengenakan harga yang tinggi kepada pengguna.Harga barangan yang tinggi ini tidak dapat ditanggunggung lagi oleh kocek pengguna lalu masing-masing menuntut kenaikan gaji kepada majikan masing-masing.Kenaikan gaji menyebabkan sekali lagi Inflasi Tarikan Permintaan berlaku.Keadaan diburukkan lagi dengan rebet tunai yang diberikan oleh kerajaan.Subsidi Petrol lebih berkesan diberi petrol,tidak kepada nilai wang.



Satu lagi perkara yang menyebabkan inflasi adalah disebabkan bekalan wang.Wang boleh dicetak seberapa banyak yang dimahukan.Ia hanya kertas yang diberi nilai.Mengambil contoh Negara seperti Amerika Syarikat yang telah terlebih cetak wangnya dipercayai sehingga USD3 trillion.Huuuii...!!!Banyak tu.Amerika sebuah negara bankrap sebenarnya.Nilai matawangnya masih laku kerana sistem perdagangan dunia masih menggunakan Dollar.Permintaan terhadap Dollar yang masih tinggi menyebabkan nilainya masih baik.



Bagaimanakah sepatutnya respon kita terhadap inflasi ??



1.Ada yang cakap,bila inflasi ini dilihat dari sudut Malaysia,dasar-dasar kerajaan yang ada sekarang gagal merakyatkan ekonomi .Mereka mungkin bermaksud menukar kerajaan yang ada sekarang.Tepuk dada,tanya selera.



2.Dalam ekonomi terbuka ,reflex dari kemerosotan ekonomi Amerika Syarikat terhadap Malaysia tidak dapat dielakkan.Kempen " buy America's last "seharusnya disemarakkan.Kalau pun terpaksa membeli barangan buatan Amerika biarlah setelah tiada pilihan lain.



3.Belilah barangan buatan tempatan.



4.Jika dahulu ke mana-mana pun menggunakan kereta.Biar pun seorang diri.Mulakan langkah beralih kepada menggunakan motosikal atau pengangkutan awam jika munasabah.



5.Membeli mengikut keperluan.Sebagai contoh menbeli sebuah jam tangan.Jika berhasrat membeli jam tangan untuk melihat waktu dan tarikh,kekalkan pendirian.Jangan membeli jam yang mempunyai fungsi-fungsi lain seperti suhu,tekanan atmosfera dan lain-lain fungsi jika difikirkan ia tidak memanfaatkan.Ini kerana dengan membeli jam yang mempunyai pelbagai fungsi secara warasnya harganya pasti mahal jika dibandingkan dengan jam tangan fungsi masa dan tarikh sahaja.



6.Jika seminggu sekali makan diluar,ubah cara hidup.2 minggu sekali atau sebulan sekali.



7.Mula menggunakan teknologi terkini penjimatan.Umpamanya mentol watt rendah,alat penjimat petrol kereta atau alat penstabil elektrik.



8.Menanam tanaman atau sayuran disekitar rumah jika ada kawasan tanah.Tanaman atau sayuran yang dirasakan sesuai seperti serai,pandan dan cili.



9.Membeli secara bijak.Umpamanya ubat gigi bersaiz 250g berharga RM3.60 manakala ubat gigi bersaiz 500g RM6.50.Lebih jimat dan bijak membeli ubat gigi bersaiz 500g.



10.Pelbagaikan aset.Simpan wang di ASB ,Unit Trust , Gold Account , Tabung Haji , Rumah ,Tanah ,Saham , Sijil Simpanan Premium , insuran .



11.Mula membuat perancangan kewangan.






















No comments:

rujukan