.

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

Wednesday, February 4, 2009

Bukan sekadar rangsangan fiskal dan monetari - Nazir Razak


Kerajaan perlu menunjukkan kepimpinan ekonomi yang melangkaui langkah rangsangan fiskal ortodok dan monetari,kata Ketua Pegawai Eksekutif Bumiputra-Commerce Holdings Bhd, Datuk Seri Nazir Razak.

"kegelinciran ekonomi global yang utama sekarang ini dan pengukuhan pembinaan semula menyediakan bukan sahaja cabaran yang teruk malah juga peluang yang besar.Krisis ekonomi global memberikan impak buruk ke atas ekonomi dunia yang sebenar. Ia bukan sahaja satu lagi kelembapan ekonomi, malah krisis ini telah mengoncang orde ekonomi dunia yang utuh.Sambil rangsangan fiskal dan monetari menyediakan satu rangsangan yang sementara kepada ekonomi, kita juga memerlukan kepimpinan yang strategik dan proaktif untuk memajukan kedudukan ekonomi relatif Malaysia di dalam orde dunia baharu yang bakal muncul dari krisis itu",katanya kepada selepas mesyuarat agung luar biasa Bumiputra-Commerce Holdings semalam.

Cara-cara untuk menghadapi kelembapan ekonomi semasa ulasan Nazir :


1.Semakan semula Dasar Ekonomi Baru (DEB) untuk melihat bagaimana ia merencatkan perpaduan nasional, pelaburan dan keefisienan ekonomi dan membangunkan satu rangka yang baru dan relevan bagi pembuatan dasar ekonomi.

2.Malaysia juga perlu menggunakan Timur Tengah, China dan India kerana kemungkinan berlaku pemindahan kuasa ekonomi yang pantas ke kawasan berkenaan berikutan krisis ekonomi global.Malaysia sepatutnya mengeksploitasi kelebihan komparatif yang unik di segi hubungan sosial dan geografi dengan ekonomi berkenaan.

3.Menjalin semangat bekerjasama dengan ahli akademik, perniagaan dan perkhidmatan awam untuk membangunkan dan melaksanakan pelan pembangunan nasional.

4.Kerajaan perlu juga memajukan satu rangka insentif dan peluang pelaburan bersama yang jelas bagi mengambil kesempatan peluang pengambilalihan di seberang laut yang dapat mengisi jurang tradisi penjenamaan dan pengedaran bagi produk dan perkhidmatan Malaysia.

5.Pasaran buruh yang lemah di negara maju merupakan satu sumber bagi mendapatkan bakat untuk bekerja di Malaysia dengan penekanan khusus untuk mengisi jurang di dalam sektor pendidikan untuk menambah baik pengajaran mata pelajaran utama, terutama sekali bahasa Inggeris dan Mandarin.



1 comment:

Pyanhabib said...

blog ilmu hisab ni, letih gua baca.

rujukan