.

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

Monday, February 9, 2009

Berzakat mengikut tahun Hijrah atau tahun Masihi?


Tahun 1429 H telah sebulan berlalu.Baru minggu lepas aku berkesempatan ke pejabat Pusat Pungutan Zakat kelolaan Majlis Agama Islam Johor .Ini adalah kali pertama aku ke pejabat tersebut.Sebelum ini , setiap tahun aku akan menunaikan tanggungjawab berzakat di Bank Islam yang berhampiran.

Seperti biasa pegawai di Pusat Pungutan Zakat tersebut akan mendapatkan sedikit maklumat tentang diri pembayar zakat,jumlah bayaran dan tahun kiraan haul.

Berdasarkan maklumat yang aku perolehi dari pegawai tersebut,tahun hijrah atau masihi masing-masing boleh digunakan untuk kiraan haul.Terpulanglah kepada pembayar.

Sedikit kemusykilan timbul.Setahun hijrah dan setahun masihi bilangan harinya berbeza.Setahun hijrah 354 hari dan setahun masihi pula 365 hari , iaitu tahun hijrah lebih pendek 11 hari.Jika zakat dikira mengikut tahun masihi dalam masa 31 tahun , setahun hijrah akan diabaikan,tiada zakat yang dibayar.Bagaimana pusat zakat boleh membenarkan perbezaan ini??Tiada jawapan diberikan oleh pegawai tersebut pada aku,hanya senyuman(kelat je..).


No comments:

rujukan