.

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

Wednesday, September 3, 2008

Bajet 2009 dan Polisi Ekonomi oleh Datuk Seri anwar Ibrahim

Ketua umum keADILan , Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata,Pakatan Rakyat menganggap model pembangunan sosio ekonomi yang dijalankan oleh Barisan Nasional telah lapuk dan tidak mampu mengangkat penguasaan ekonomi seterusnya menjamin keadilan kepada masyarakat di negara ini dan beliau mengesyorkan model pembangunan ekonomi yang mampu berdaya saing dengan negara-negara yang lebih maju khususnya di rantau asia.

Beliau menjelaskan perkara berkenaan dalam satu sidang media di ibu pejabat KeADILan di Merchant Square, Tropikana di Petaling Jaya pagi tadi.

Ujur beliau , antara agenda dan kepentingan pada masa kini adalah keperluan menarik pelabur tempatan dan asing. Tanpa pelaburan besar, malaysia tidak mampu mengangkat pertumbuhan ekonominya.” Tanpa pertumbuhan ekonomi, inflasi yang meningkat, habuan kepada rakyat tidak seperti yang digambarkan. Kenyataan nya ialah jurang pendapatan yang lebih parah, harga barang yang meningkat, kemiskinan bandar dan desa yang tidak ditangani, rasuah yang parah dan kos perniagaan yang meningkat” ujarnya.

Beliau menambah, perbelanjaan pengurusan yang meningkat sebanyak RM154 bilion dan kenaikan 20% dalam tempoh 1 tahun menggambarkan cara pengurusan Abdullah yang tidak bertanggungjawab.” Perbelanjaan mengurus umpamanya meningkat 200% sejak tahun 2000. Jumlah pelaburan berkurangan sejak tahun 2004 dan ini tidak menggambarkan keupayaan Malaysia untuk mengangkat kedudukan ekonomi termasuk dana domestik yang mengalir keluar” ujarnya.

Menurutnya lagi , berbanding prestasi pertumbuhan yang dicatatkan pada tahun lalu, dijangka pertumbuhan ekonomi lebih rendah pada tahun ini iaitu 5.7 dan 5.4 pada 2009.Inflasi yang dicatatkan paling buruk dalam tempoh 27 tahun akibat pengurusan lemah dan kesilapan besar kerajaan BN dalam menaikkan harga minyak.Anwar menambah, keadaan ini akan menjadi lebih parah apabila kenaikan harga barangan makanan naik sebanyak 11.2% dan kos pengangkutan meningkat 22.7%.Anwar berkata, defisit kewangan meningkat 4.8% dan menurutnya adalah kurang tepat apabila Abdullah menyebut kadar tersebut dicatatkan sejak 12 tahun lalu dan tidak menggambarkan keadaan ekonomi yang tenat pada masa kini.”

Ada beberapa inisiatif belanjawan yang dituntut oleh rakyat termasuk soal pengangkutan di Kuala Lumpur dan Penang. Jumlah yang diperuntukkan RM35 bilion semua di bawa kepada suruhanjaya pengangkutan awam di bawah Jabatan Perdana menteri dan membimbangkan adalah satu2 nya syarikat yang dikenalpasti untuk menjalankan projek besar ini adalah Scomi” katanya.

Menurutnya lagi, indeks kemiskinan masih terlalu rendah dan tidak menggambarkan kemiskinan sebenar yang dialami oleh rakyat di negara ini.Anwar turut mengulas mengenai sistem tender terbuka, cadangan untuk mengurangkan harga minyak bagi mengurangkan beban rakyat, inisiatif pengangkutan yang lebih berkesan dan pembatalan projek-projek mega yang membawa kerugian kepada negara

sumber : Suara keADILan online , 2 september 2008

1 comment:

Unknown said...

Hello,
Ia adalah tahun baru lagi, adakah anda dari segi kewangan ke bawah? adalah perniagaan anda menangis untuk kebangkitan semula kewangan, telah anda mendapatkan pinjaman di bank dan tangan pemberi pinjaman yang salah dan anda di mana menolak? mencari tiada lagi, Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com dan mengisi borang di bawah.

PEMINJAM'S DATA.
1) Nama Penuh: ......... 2) Negara: ...... 3) Alamat: ......... 4) Jenis Kelamin: ..................
5) Status Perkahwinan: ... ..... 6) Pekerjaan: .......... Number 7) Telefon: ........................... 8) Pada masa ini kedudukan di tempat kerja: .... ............ 9) Monthlyincome ...... ...................
10) Pinjaman Tempoh: ............... 11) Tujuan Pinjaman: ............... 12) Agama: ............
13) Tarikh lahir: ........................

sila memohon syarikat yang sah, kejayaan anda adalah matlamat kami.

rujukan