.

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

Tuesday, June 2, 2009

Kerajaan Amerika Ambil Alih General Motor





Syarikat automotif terbesar Amerika Syarikat, General Motors (GM), semalam mengisytiharkan muflis.GM memiliki hutang berjumlah AS$172.81 bilion manakala asetnya hanya bernilai AS$82.29 bilion. Pengumuman muflis GM itu dibuat 32 hari selepas Chrysler, yang dijangka akan keluar daripada perlindungan muflis pada minggu ini selepas sebulan berada dalam perlindunganSyarikat automotif ketiga terbesar Amerika Syarikat, Ford Motor Co, juga berdepan masalah penurunan ketara jualan, namun masih mampu mengelak muflis dengan menggadai semua asetnya pada tahun 2006 untuk meminjam kira-kira AS$25 bilion. 

GM yang ditubuhkan pada 1908, menjadi pengeluar kenderaan terbesar dunia dari 1931 hingga 2008, sebelum tempat itu diambil alih oleh Toyota dari Jepun.

Syarikat yang berpangkalan di Detroit ini menyaksikan penguasaan pasarannya di Amerika Syarikat susut daripada 54 % pada 1954 kepada hanya 22 % pada tahun 2008.  Kali terakhir GM merekodkan keuntungan adalah pada 2004 dengan pendapatan sebanyak AS$2.8 bilion. Syarikat ini kerugian hampir AS$88 bilion daripada 2005 hingga suku pertama tahun 2009.

Pengisytiharan muflis ini adalah sebahagian daripada pelan  Kerajaan Amerika untuk mencergaskan semula GM iaitu dengan mengecilkan saiz operasinya dan meletakkannya di bawah penguasaan kerajaan. GM juga dijangka mengumumkan cadangan penutupan 14 kilangnya.

Melalui pelan pemulihan ini , Kerajaan Amerika akan menyediakan dana tambahan bernilai AS$30 bilion  bagi menyusun semula GM agar lebih berdaya saing setanding firma pengeluar automobil kos rendah di Asia.

Kerajaan Amerika akan menguasai 60% saham dalam GM.Canada dan Ontario juga bersetuju menyuntik dana tambahan sebanyak AS$9.5 billion kepada GM di bawah pakej muflis tersebut.

Pemilikan saham GM terbaru lain-lain adalah United Auto Workers akan memegang 17.5 % saham, Kerajaan Canada 12.5 % dan para pemegang bon tidak bercagar GM 10%. Pemegang saham GM sedia ada pula dijangka akan melupuskan pegangan saham masing-masing. 

Pentadbiran Barack Obama tidak mempunyai banyak pilihan selain mengambil alih kepentingan didalam GM.Di Amerika Syarikat sahaja GM menggajikan kira-kira  92,000 pekerja.

Kesediaan GM jatuh muflis sekali gus menyelesaikan masalah yang dialami oleh syarikat dari Detriot ini , terumbang-ambing sejak gagal mendapat untung apabila penjualan kenderaannya terjejas teruk disebabkan oleh keadaan ekonomi global lemah, harga minyak yang tinggi dan krisis kredit.


sumber berita : pelbagai sumber di internet

3 comments:

Unknown said...

company gah pun dah melingkup time kegawatan ekonomi .... nie dah kes nazak nie...

square said...

ekonomi terumbang ambing. moga malaysia stabil aman dan makmur.

Basuh Baju said...

GM dah bankrup..tp malaysia masih lg tak alert.. seolah2 kita tak akan terlibat dgn krisis padahal ekonomi kita dah menguncup -6.2%.. ish3..

rujukan