.

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

Friday, November 14, 2008

Lembu , beruang ,babi


 
Di dalam pasaran saham ada 3 ekor binatang yang selalu disebut-sebut . Nama 3 ekor binatang ini adalah istilah biasa bagi pemain pasaran , Bull(lembu jantan) , Bear(beruang) dan Pig(babi).

Sifat binatang-binatang ini selalu diterjemahkan dengan keadaan pasaran .

Bull sangat optimis.Yakin pasaran saham sentiasa menaik.Bear pula adalah berlawanan dengan Bull , pesimis , berkeyakinan bahawa pasaran sentiasa menurun.Pig pula sangat gelojoh dan tamak.

Jika anda seorang pemain pasaran,mana satukah anda.?Yang pasti tabiat 3 ekor binatang ini tidak sesuai dijadikan ikutan.

Keputusan seharusnya dibuat secara rasional.Keadaan naik turun pasaran bukanlah faktor terpenting memasuki pasaran.

Sebagai seorang pelabur anda seharusnya :

1.Mempelbagaikan pelaburan
Kepelbagaian pelaburan juga penting.Harus diingat, pasaran tidak selama-lamanya bersifat bullish.Pelaburan dalam sektor-sektor lain juga perlu umpamanya hartanah,saham amanah dan pelaburan emas.
Selain itu bagi mengurangkan risiko kerugian,sebaik-baiknya melaburlah di dalam banyak kaunter dalam pelbagai sektor pasaran dan tidak hanya tertumpu kepada satu-satu kaunter atau satu-satu sektor sahaja.

2.Membeli saham pada harga murah atau fair price.
Saham-saham murah akan mudah diperolehi semasa pasaran tidak aktif dan semasa pasaran bersifat bullish.

3.Tetapkan matlamat.
Sikap tamak sukar dibendung apabila seseorang pelabur sedang memegang lot-lot saham yang tren harganya sedang menaik.Pelabur ini akan memegang terus sahamnya dengan harapan saham itu akan terus naik lebih tinggi.Begitu juga sebaliknya pada saham-saham yang harganya dalam tren menurun.Pelabur akan terus memegang sahamnya dengan harapan satu hari nanti harganya akan naik.
Cara yang lebih baik adalah menetapkan matlamat harga untuk menjual saham tersebut.Umpamanya menjual saham tersebut pada fair price apabila harganya sedang menaik dan juga tetapkan risiko kerugian umpamanya 10%  , menjualnya jika harga saham tersebut jatuh pada kadar 10% atau lebih.

4.Jauhi saham popular (fad stock)
Apabila ramai pelabur mula memberi perhatian kepada satu-satu kaunter ia akan menyebabkan kaunter itu enjadi sangat popular.Jika ingin mengurangkan risiko kerugian jauhi kaunter-kaunter popular , kerana kenaikan harganya sama dengan kejatuhan harganya .Dalam bahasa mudahnya,cepat naik,cepat turun.

5.Jangan gunakan Tip 'panas'(hot tips)
Mengapa perlu rahsia ini dibocorkan untuk pelabur lain mengetahuinya?Elakkan membeli berasaskan hot tips.

6.Memahami Break even psychology(Psikologi pulangan modal)
Pelabur ini menunggu terlalu lama untuk saham yang dipegangnya kembali meningkat harganya.Kerana telah terlepas peluang mengaut keuntungan , kini modal pun tak dapat , sepatutnya pelabur telah lama menjual saham ini dan membeli saham lain.

7.Jangan menggunakan analisis jangka panjang untuk membuat spekulasi jangka pendek.
Kadang-kadang pelbagai pihak mengeluarkan laporan sesuatu syarikat beserta sasaran harga saham syarikat tersebut.Disebabkan pasaran lambat bertindak balas terhadap laporan tersebut,ia tidak seperti dijangkakan.Banyak faktor lain perlu diambil kira , umpamanya keadaan ekonomi , kepercayaan pelabur dan lain-lain.

8.Bijak menggunakan kaedah Averaging down
Encik A membeli 1 lot saham X pada harga RM2.oo/unit , tetapi saham X terus jatuh kepada RM1.50/unit.Encik A membeli 1 lot lagi saham X , dengan harapan mendapat harga purata seunit rendah dan mengurangkan risiko kerugian yang besar.Berhati-hati , masalah akan menjelma apabila harga terus turun.

9.Berhati-hati menggunakan kaedah pyramiding
Teknik ini berlawanan kepada kaedah averaging down.Pyramiding digunakan dengan harapan pasaran akan bullish.Masalah jika pasaran bearish.


1 comment:

Khazaimi said...

First time arrived here, kind of like your story. Keep sharing the good info. will visit again.

rujukan