.

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

Saturday, November 22, 2008

Bretton woods baru?

Malaysia mahu prasarana kewangan global yang selama ini diasaskan kepada sistem Bretton Woods yang telah berusia enam dekad direka bentuk semula bagi menangani cabaran baru ekonomi dan krisis kewangan dunia.

"Sudah tentu Bretton Woods II harus digubal oleh masyarakat antarabangsa,"  Najib dipetik berkata semasa di Lima,Peru,semasa menghadiri Sidang Kemuncak ke-16 APEC.

Beliau menambah: "Sistem kewangan global yang baru harus dan perlu digubal secepat mungkin kerana banyak produk kewangan hari ini melibatkan urusan yang begitu besar jumlah dan nilainya serta tidak ada pengawasan dan peraturan (yang mencukupi)."

Sistem Bretton Woods yang menyusun, menyelia dan menetapkan kadar tukaran mata wang dan hubungan kewangan antarabangsa selepas Perang Dunia Kedua diperkenalkan hasil pertemuan bersejarah ahli-ahli ekonomi dan kewangan di Bretton Woods, New Hampshire, AS pada 1945.

Banyak pihak menganggap krisis kewangan global sekarang yang berlaku selepas skandal kredit di AS menjadi bukti kegagalan institusi-institusi Bretton Woods yang selama ini banyak dikawal oleh kepentingan AS dan negara-negara kaya.


Selepas Perang Dunia ke-2 ,iaitu pada tahun 1945 ,deligasi seramai 730 orang mewakili 44 buah negara bertemu di Bretton woods,New Hampshire,Amerika Syarikat dan telah menandatangani Perjanjian Bretton woods.


Melalui perjanjian ini,kesepakatan telah dicapai iaitu mengiktiraf Dollar Amerika sebagai matawang rizab dunia.Untuk itu,Kerajaan Amerika telah memberi jaminan bahawa matawang Dollar Amerika sememangnya telah disandarkan nilainya kepada emas.Nilainya pada masa itu adalah USD35 = 1 auns emas.Secara tidak langsung mana-mana negara yang memiliki ataupun menyimpan Dollar Amerika adalah sama seperti menyimpan emas.Memadai bagi bank pusat di semua negara dalam dunia untuk menjadikan Dollar Amerika sebagai sandaran bagi mencetak matawang negara masing-masing.IMF(International Monetary Fund) ditubuhkan dan diiktiraf bagi memantau sistem ini.Keanggotaan IMF adalah sama dengan keanggotaan Perjanjian Bretton woods.


Di dalam satu perenggan keanggotaan IMF,emas tidak lagi dibolehkan menjadi penyelesai bayaran antara anggota IMF.


Kerajaan Amerika juga menjamin penukaran Dollar dengan emas,iaitu jika bank pusat negara yang menandatangani Perjanjian Bretton woods tidak mahu menyimpan Dollar.


Namun janji hanya tinggal janji,Pada awal tahun 1960-an,Kerajaan Amerika mula mencetak matawang Dollar secara berlebihan bagi menampung perbelanjaan perangnya di Vietnam.Dollar tidak lagi seimbang dengan simpanan emas.


Perancis dan England mula menukar Dollar dengan emas,menyaksikan Amerika Syarikat menanggung defisit hutang melebihi USD37 billion.Bermula pada tahun 1971,Presiden Amerika Syarikat pada masa itu , Richard Nixon,mengumumkan bahawa Dollar Amerika tidak lagi bersandarkan kepada rizab emas.


Negara-negara yang menandatangani Perjanjian Bretton woods juga tidak perlu lagi menyandarkan matawang mereka dengan Dollar Amerika.


Malaysia menandatangani Perjanjian Bretton woods pada tahun 1948 .Jadi Malaysia tertakluk pada perjanjian tersebut dan pastinya Ringgit dicetak tanpa bersandarkan rizab emas.Bukan Ringgit sahaja,malah hampir semua matawang di dunia adalah kertas kosong yang tidak mempunyai nilai sebenar tetapi hanyalah nilai yang dicetak."wang ini sah diperlakukan dengan nilai".

Jadi bagaimanakah bentuk sistem kewangan baru yang diperkatakan oleh Najib..??!!

Bolehkah direalisasikan..??!!Bila..??!! 



2 comments:

Khazaimi said...

Thank you for sharing...
good historical info on Bretton Woods.

Jackie Lee said...

Artikel yang bagus. Sememangnya ianya dapat membantu kita memahami dengan lebih memdalam mengenai sistem Bretton Woods..

Teruskan.....

rujukan