.

Get cash from your website. Sign up as affiliate.

Tuesday, September 25, 2012

Menjelang Bajet 2013




Menjelang 28 September ini , pastinya tumpuan seluruh Warga Malaysia terarah kepada belanjawan yang bakal dibentang pemerintah . Halangan besar pemerintah adalah menguruskan hutang negara yang kini dikhabarkan berada sekitar RM450 bilion bersamaan dengan 53% daripada Kadar Dalam Negara Kasar .Sejak 15 tahun yang lalu , pemerintah membentangkan belanjawan defisit .Menteri Kewangan ke-2 , Ahmad Husni Hanadzlah baru-baru ini memberi gambaran bahawa rangka belanjawan 2013 akan meletakkan sasaran defisit lebih rendah berbanding 4.7% pada tahun 2012 . Dalam situasi begini , jangkaan , pemerintah akan lebih berhati-hati dalam pengagihan wang negara dan tidak sewenang-wenangnya melayan pelbagai tuntutan .


Bagi memenuhi janji untuk menjadikan masyarakat Malaysia berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020 , Bajet pemerintah diandaikan dirangka bagi merangsang supaya pertumbuhan ekonomi negara berada sekitar 6% sesuai dengan matlamat Model Ekonomi Baru . Berdasarkan Laporan Ekonomi Suku ke-2 tahun 2012 yang dikeluarkan oleh Bank Negara , pertumbuhan ekonomi negara kini dipacu oleh permintaan domestik yang terus meningkat.Pemerintah dijangka akan berbelanja menerusi projek-projek pembangunan besar dan memberi galakan agar pengguna terus berbelanja bagi menggerakkan ekonomi . Untuk itu tidak mustahil dalam belanjawan 2013 bantuan kewangan kepada rakyat serta langkah-langkah meningkatkan pendapatan boleh belanja rakyat diberikan.


Belanjawan 2013 juga menarik untuk diamati . Kerajaan dijangka memberi respon terhadap usaha menambah pelaburan dengan memberi insentif cukai terhadap pelbagai sektor ekonomi terpilih di bawah NKEA yang dirasakan akan memberi impak terhadap GNI ke arah menjadi negara berpendapatan tinggi .Disebalik semua usaha pemerintah menarik pelaburan berimpak tinggi yang boleh memberi peluang pekerjaan kepada rakyat dengan gaji yang lumayan , tidak cukup rasanya jika institusi pendidikan tidak diperkasa. Dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang baru dibentangkan pada 11 September yang lalu , kita boleh menjangkakan bidang pendidikan bakal menerima peruntukan besar dalam belanjawan kali ini.Melalui Pelan Pembangunan Pendidikan ini negara dikatakan berada dalam transisi negara berpendapatan tinggi dengan menyediakan warga muda Malaysia faham ekonomi baru iaitu pengetahuan , teknologi dan inovasi.

Melalui pembentangan belanjawan 2013 , Warga Malaysia pasti menunggu reaksi pemerintah terhadap harga rumah yang dikatakan terlalu tinggi dan tidak munasabah .  Golongan berpendapatan sederhana di bandar kini dikatakan miskin kerana harga barangan serta perkhidmatan kian mahal . Mungkin pemerintah akan memberi respon terhadap perkara ini.Pemerintah juga dijangka memperkasakan NKRA iaitu mengurangkan jenayah , memerangi rasuah , isu pendidikan , meningkatkan taraf hidup golongan berpendapatan rendah , meningkatkan prasarana di luar bandar serta menambah baik pengangkutan awam .



No comments:

rujukan